Prikkelbaar, een slechte nachtrust, weinig energie. Dat kunnen allemaal tekenen zijn dat je (teveel) stress hebt. En dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Stress is niet fijn, maar we hebben er (bijna) allemaal weleens last van. Zeker nu we langzaamaan richting het einde van het jaar gaan, voelen veel mensen de druk om bepaalde zaken af te ronden. Voor een korte periode kan stress geen kwaad (er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat dit gezond kan zijn). Maar als je er langdurig last van hebt, kan het leiden tot vervelende klachten.

Wanneer je stress hebt, gaat dit gepaard met lichamelijke reacties. Je hartslag neemt toe, de bloeddruk verhoogt en je spieren spannen aan. Langdurige aanspanning kan leiden tot hoofd-, nek- en rugklachten, doordat de spieren onvoldoende tijd krijgen om te herstellen.

Wat bezorgt jou stress?

Het is dan ook goed om af en toe stil te staan bij wat jou stress oplevert, bijvoorbeeld situaties die zich vaker voordoen. Veel mensen vinden dit een uitdaging. In een periode van stress zijn we geneigd om door te rennen en vooral geen pas op de plaats te maken. Toch kan dit op de lange termijn stress verminderen. Vooral het najaar is een goed moment om dingen die je niet meer nodig hebt, ‘op te ruimen’. Welke dingen vind jij echt belangrijk en welke niet? Bekijk ook welke dingen in je leven energie opleveren en creëer hier meer van. Hoe hoger je energieniveau, hoe beter je bestand bent tegen stressmomenten.

Stress komt vaak voort uit onze eigen gedachten (piekeren). Hoe we verwachten dat situaties zullen gaan of hoe wij met bepaalde situaties omgaan. En soms zijn het situaties die nog niet eens hebben plaatsgevonden of waar je op dat moment niets aan kunt veranderen. Het idee van te laat komen kan al de nodige stress opleveren. We kunnen er dan voor kiezen om ons druk te maken, of om de situatie te accepteren en er het beste van te maken.

Voldoende ontspanning

Het is ontzettend belangrijk om voor voldoende tijd voor jezelf en ontspanning te zorgen. In de Beweegstudio komen veel mensen graag naar de Do-In of Qi-Gong om even helemaal op hunzelf en hun lichaam te focussen en rust te creëren. Tijdens de lessen doen we strekkingen, ademhalingsoefeningen en een stukje meditatie. Dit creëert ontspanning in je lichaam, en rust en helderheid in je hoofd.

Ook kan een massage heel fijn zijn. Een massage kan ervoor zorgen dat we ons fysiek, emotioneel en mentaal herstellen. Tijdens een massage kan je even afstand nemen van de buitenwereld. Je kan makkelijker spanning uit je lichaam loslaten en stagnaties die voor spanning zorgen worden getriggerd en opgeheven.

Iedereen ontspant op zijn of haar eigen manier. Vooral in deze periode van het jaar is het belangrijk om voldoende rustmomenten voor jezelf te creëren. Kom lekker naar een van de lessen of laat je masseren in de massagepraktijk. Geef er bovenal een invulling aan die voor jou goed voelt en waar jouw lichaam en geest behoefte aan hebben!

 

 

 

Recommended Posts