Stilzitten op een matje of meditatiekussen, aan helemaal niets denken en ondertussen kramp krijgen van de ongemakkelijke houding. Herkenbaar? Dit is het beeld dat veel mensen hebben bij mediteren. Het lijkt een onmogelijke opgave, maar zo is meditatie helemaal niet bedoelt!

De basisprincipes van meditatie zijn focus en aandacht. En dat vind je al in de kleinste dingen. Tijdens mediteren geef je even bewust geen aandacht aan je gedachten en gevoelens. Je laat de dingen voor wat ze zijn. Je hoort misschien het verkeer buiten of je bedenkt dat je nog brood moet halen, maar je doet er even helemaal niets mee. Wanneer je jouw gedachten en gevoelens gaat beschouwen als tijdelijke gebeurtenissen in je hoofd, creëer je meer ruimte en rust. Dit kan helpen bij het verminderen van stress of toegeven aan verleidingen, zoals de drang naar ongezond eten of andere impulsen.

Mediteren zorgt ervoor dat je lichaam en geest volledig kunnen ontspannen. Vooral nu we ons in de overgangsperiode van het grote yin (de winter) naar het kleine yang (de lente) bevinden, kan meditatie voor balans en rust zorgen.

Basismeditatie

Mediteren hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Het belangrijkste is om een plek te creëren waar je even niet gestoord wordt. Je zit op een stoel of op de grond, net wat jij zelf het prettigste vindt. Zorg dat je met een rechte rug zit, je voeten verbonden met de grond en je handen losjes in je schoot, waarbij de duimen elkaar raken.

Sluit je ogen en luister naar je ademhaling. Volg je ademhaling zonder hier iets aan te veranderen. Voel hoe de zuurstof via je neus binnenkomt en door je keel via je luchtpijp je longen vult. Ondertussen voel je ook hoe je borst en buik zich een beetje uitzetten.

Houd je aandacht bij je ademhaling, bijvoorbeeld door te tellen. Je ademt diep in en telt tot 4. Daarna adem je uit en tel je tot 5. Je kan ook per ademhaling tellen, maar zorg ervoor dat je de rust behoudt bij het in- en uitademen. En als je liever woorden gebruikt, denk dan op de inademing aan het woord “laat” en op de uitademing aan het woord “los”.

Je kan bijvoorbeeld je dag beginnen met 5 minuten mediteren en dit langzaamaan verlengen. Wanneer je eenmaal voelt hoe heerlijk een meditatie kan zijn en hoeveel rust het je kan brengen, wil je vaak vanzelf meer tijd creëren.

Mediteren tijdens het eten

Ook tijdens het eten kan je mediteren. Dat is tevens goed voor je spijsvertering en mocht je willen afvallen is het een goede methode om minder te eten.

Tijdens het eten gaan onze gedachten vaak gewoon door. Ze kunnen er zelfs voor zorgen dat we sneller of meer gaan eten dan we nodig hebben. Onze hersenen krijgen pas na 20 minuten een seintje dat je verzadigd bent. Het is dan ook belangrijk om je te focussen op je maaltijd en je niet af te laten leiden door alles wat door je hoofd maalt.

Wil je het een keer uitproberen? Creëer een fijne plek om rustig te eten. Een gezellig placemat, een leuke servet of een kaarsje doen al wonderen. Je hebt altijd wel iets voor handen. Vermijd eten voor de televisie, want dat geeft veel te veel prikkels. Bovendien zit je met een bord op schoot niet in een goede houding.

Zorg ervoor dat jij je kan focussen op je eten. Door je volledige aandacht op het eten te richten, ben je eigenlijk al aan het mediteren. Laat je zintuigen hun gang gaan. Welke kleuren zie je op je bord? Welke geuren ruik je? En wanneer je een hap neemt, welke smaken proef je allemaal? Kauw langzaam en goed en geniet van het eten en een moment voor jezelf. Tussen elke hap die je neemt, adem je rustig in en uit. Wees dankbaar voor je eten. Je zal merken dat je sneller verzadigd bent en je eten makkelijker verteert.  

Aan de slag met meditatie?

Tijdens de lessen doen we regelmatig een stukje (begeleide) meditatie. Vooral in de Qi-Gong lessen speelt mediteren een essentiële rol. Wil je zelf wat vaker mediteren dan kan je bijvoorbeeld apps zoals Headspace of Calm downloaden. Of kijk eens op de website ‘Do nothing for 2 minutes’.

Recommended Posts